Arctic Med
Ekobutiken.se
Relationsutveckling.se

Webdesign:Accent Media

Viktigt med omega-6/omega-3 balans

Omega -6/omega-3. Dessa fleromättade fettsyror är livsnödvändiga för oss människor, vilka vi enbart får i oss genom källor som fet fisk och skaldjur eller från gräsbetande djur. Det finns studier som tyder på att ursprungsformen av Omega -3 som finns i vegetabiliska källor inte kan utnyttjas till mer än ca 6- 12%.

Omega – 6/omega-3-kvot i olika befolkningar

Kustnära fångstfolk…………………………….<1:1

Jägare-samlare………………………………….2-3:1

Grekland, Cypern idag………………………..2:1

Japan idag…………………………………………..4:1

Norra Europa idag……………………………..15:1

USA idag…………………………………………….17:1

Hjärnan som består av stora delar omega-3 fettsyror vilka är helt avgörande för en god hjärnfunkton. I vår västerländska kost har vi ett alltför högt intag av omega-6 i förhållande till omega-3. Bl.a beroende på vårt höga intag av vegetabiliska oljor som innehåller hög omega-6 och och som i sin tur ökar inflammationsgraden i kroppen.


Vegetabiliska oljors omega-6/omega-3-kvot

Linfröolja……………………………………………1:5

Rapsolja…………………………………………….2:1

Sojaolja………………………………………………6:1

Matolja………………………………………………7:1

Vetegroddolja……………………………………10:1

Olivolja………………………………………………13:1

Majsolja…………………………………………… 45:1

Sesamolja…………………………………………109:1

Solrosolja………………………………………… 131:1

Att använda sig av mycke oljor i sin matlagning kan ställa till en riktig obalans i omega-6/omega- 3 kvoten. En kallpressad olivolja av bra kvalitet kan du hälla över salladen. I övrigt rekommenderar jag ingen konsumtion av olja i koncentrerad form.